Pierderile suferite de Tarom in perioada 1999-2011 au fost transmise principalului actionar, statul, prin emiterea de actiuni. Astfel, capitalul social al companiei a ajuns la doua miliarde lei. Cat de mult va cantari aceasta valoare pentru investitorii?

Profiturile companiei aeriene au fost mai degraba o exceptie in perioada 1999-2010, regula fiind pierderile, arata datele financiare ale companiei. In cei 12 ani scursi de atunci, compania nationala a inregistrat doar patru ani de crestere, respectiv 2004-2007, in rest Tarom inregistrand pierderi masive care au culminat anul trecut cu un rezultat net negativ de 80 milioane de euro.

Cum isi acopera Tarom pierderile

Potrivit cifrelor Ministerului Finantelor, in cei 12 ani Tarom a avut pierderi totalizand 266 milioane de euro, iar profiturile insumate au fost doar de 46 milioane de euro. Cele mai mari profituri au fost inregistrate in 2007, respectiv 21 milioane euro, iar cele mai mari pierderi, in 2010, anume 80 milioane euro, si in 2009, respectiv 55 milioane euro. Pentru a isi plati din resurse proprii furnizorii de carbu-ranti, servicii, creditele bancare etc. ar trebui ca Tarom sa aiba venituri mai mari decat suma acestor cheltuieli, situatie care, dupa cum am aratat, a fost mai degraba exceptionala in ultimii 12 ani.

Ca urmare, statul a gasit solutia, aplicata de altfel si la alte firme ale sale aflate in situatie dificila. In suma echivalenta cu pierderile de acoperit, Tarom emite actiuni care revin principalului sau actionar – statul, iar acesta plateste actiunile, compania facand astfel rost de numerar.

Sistemul a fost aplicat in fiecare an de dupa 1999, iar compania a ajuns sa aiba un capital social de 2.03 miliarde lei (aproximativ 479 milioane euro), dupa ce acesta era in 1999 doar de 1.949 miliarde ROL, adica 160 milioane lei.  Tarom a ajuns sa aiba astfel un capital social de patru ori mai mare decat Austrian Airlines, linie aeriana care insa are venituri de zece ori mai mari decat cele ale liniei noastre aeriene.  In perioada mentionata statul a bagat in companie suma de 319 milioane euro (echivalentul alocatiilor in lei calculate la cursul mediu din fiecare an).

Ce va recupera statul prin listarea Tarom

Listarea Tarom la Bursa din luna decembrie, pentru inceput prin lansarea unei oferte publice pentru 20% din actiunile companiei, este o masura la care statul s-a angajat fata FMI in iunie, prin memorandumul de intele-gere semnat cu institutia inter-na-tio-nala. Pasii prevad mai intai angajarea consultantilor de privatizare, evaluarea companiei care sa stabileasca valoarea de piata, selectia unei echipe manageriale private, intocmirea prospectului de emisiune si derularea ofertei publice de emisiune pentru 20% din actiunile companiei, pana in luna decembrie. Din totii bani bagati in ultimii 12 ani in linia aeriana statul va recupera insa foarte putin. “Capitalul social va conta prea putin, pentru ca se va face o evaluare. Si in cazul actiunilor Petrom, pretul de vanzare al acestora a fost sub valoarea nominala”, spune Razvan Pasol, director general Intercapital Invest.

Singurul avantaj obtinut ar putea fi gasirea unui investitor privat.

“Depinde ce va dori statul, daca vrea sa obtina bani, nu e momentul potrivit, daca vrea sa atraga investitori, listarea e propice”, spune Iulian Panait, broker la KTD invest. Cat a bagat statul in capitalul social al Tarom va conta prea putin. “Capitalul social al unei companii este mai degraba un indicator scriptic, conventional. Va conta raportul intre activele companiei si datoriile acesteia”, explica brokerul. Potrivit ultimului bilant disponibil, cel din 2009, Tarom avea active totale de 2,23 miliarde lei (circulante in valoare de 990 milioane lei) si datorii totale de 429 milioane lei.