Orchestra Filarmonicii din Viena a fost fondata in 1842 de Otto Nicolai si in prezent este considerata una dintre cele mai bune orchestre din lume. Locul de desfasurare a concertelor lor a fost, din 1870, in Musikverein. Membrii orchestrei sunt alesi din Orchestra Operei de Stat din Viena. Acest proces este foarte lung, fiecare muzician testandu-si abilitatile timp de minim trei ani cantand pentru Opera si Balet. Odata ce acest timp a trecut, ei pot aplica la Filarmonica Plana de la Wiener pentru a fi luati in considerare pentru un post in orchestra. Din 1959, Concertul de Anul Nou a fost transmis in direct pentru o audienta potentiala de 50 de milioane de oameni din aproape o suta de tari.
De la nasterea sa in 1842, orchestra a fost formata exclusiv din muzicieni barbati si abia in 1997, intr-o adunare generala formata din cei 150 de muzicieni ai filarmonicii, s-a luat decizia de a include femei in personalul acesteia, punand un incheierea uneia dintre cele mai mari controverse din ultimii ani din lumea culturala austriaca. De altfel, s-a vorbit despre posibilitatea dizolvarii de cand presedintele acesteia, Werner Resell, a ajuns sa declare ca problema cu admiterea femeilor era concediul de maternitate.
Din cei 145 de muzicieni, doar 15 sunt femei si isi sustin teoria potrivit careia singura intrebare care trebuie sa apartina respectivei orchestre este excelenta muzicala. Ce se intampla? Dupa acest criteriu curios si neobisnuit, proportia ar fi de 90% barbati, o intrebare ciudata, intrucat daca consultam cifrele Universitatii de Muzica si Arta din Viena, sunt 56% femei muziciene fata de 44% barbati.
In 2012 a aparut un articol in care se face aluzie expres la machismul Orchestrei Filarmonicii din Viena si unde, in acelasi an, la Concertul de Revelion, au fost vazute doar doua femei si, in mod curios, in anul precedent s-au intalnit.seen six. . Un singur regizor, Simone Young, a dirijat filarmonica de mai multe ori, dar niciodata de Revelion. Niciodata pana acum o femeie regizor nu a pasit pe scena Orchestrei Filarmonicii din Viena. Abia in 2011, cand Albena Danailova s-a alaturat ca prima femeie concertmaster. Putem continua scufundarile pentru a vedea prezenta femeilor de ani de zile, dar ar fi o pierdere de timp pentru ca fara sa mergem mai departe anul acesta, la jumatatea lui 2020, am putut vedea doar cinci.
Faptul ca putin, sau foarte putin, am reusit sa avansam in acesti ultimi 50 de ani in incorporarea femeilor ca instrumentiste orchestrale sau ca dirijor, daramite ca compozitoare, este de netagaduit. Datele sunt coplesitoare, doar 10% dintre dirijori din lume sunt femei. Asistam la faptul ca femeile din muzica sunt absolut reduse la tacere de inegalitatea de gen si nu numai in muzica clasica, ci si in intregul proces al industriei muzicale, deoarece diferentele dintre barbati si femei sunt abisale. Discriminate, subreprezentate, cu salarii nedrepte… Femeile muziciene, compozitoare si regizoare trebuie si vor sa iasa din umbra in care au fost si in care au fost cu adevarat supuse pentru totdeauna.
Recent, in februarie 2019, mai multe muziciene, compozitoare si activiste s-au adunat la sediul Natiunilor Unite pentru a discuta despre inegalitatea de gen. Exista ONG-ul „Women in Music”, o organizatie care invita in mod special sa discute si sa rezolve aceste provocari. Vorbim despre diviziunea de gen in cifre culese de diverse organizatii si mass-media este in jur de 70% barbati si 30% femei.
Dar aceasta inegalitate enorma este la nivel mondial, deoarece in Statele Unite doar 15% din casele de discuri sunt detinute in majoritate de femei, in Canada abia 6% si in Europa compozitorii inregistrati insumeaza doar 20%. Datele din 2018 au relevat ca doar 76 din cele 1.445 de concerte ale orchestrelor de muzica clasica au inclus cel putin o piesa compusa de femei si, dintre toate lucrarile care au fost cantate (peste 3.500), doar 2,3% au fost scrise de femei compozitoare. Cotele se pot aplica si numarului de femei care participa la festivaluri de muzica, directorilor scolilor si conservatoarelor de muzica, proiectelor muzicale conduse si coordonate de femei, conducerii orchestrelor simfonice sau functiilor de directori generali de cultura a tuturor. organizatii si institutii, atat publice, cat si private.
Este necesar ca barbatii sa se alature, sa ajute, sa nu se simta mai putin, ci sa vada ca pur si simplu ocupam un loc echitabil si corect, alaturi de ei. Femeile si barbatii din intreaga lume fac treptat inegalitatea de gen in muzica o problema din ce in ce mai evidenta si ar trebui sa putem vedea ca Orchestra Filarmonicii din Viena este doar varful aisbergului. Schimbarea este in noi, schimbarea este acum.