„Palaria este o chestiune de echilibru arhitectural care incununeaza cladirea rochiei”. Sintagma, de Cristobal Balenciaga, arata importanta pe care designerul a acordat-o acestui accesoriu care, desi astazi este inca unul, pana la jumatatea secolului XX a fost o piesa vestimentara indispensabila, semn de prestigiu si distinctie.
Din acest motiv, vanzatoarele marilor case de moda au insistat clientilor ca pentru a finaliza tinuta trebuie sa achizitioneze acel accesoriu, inca o parte a siluetei, care trebuia si el purtat asa cum comandase maestrul. Intr-o perioada in care caciulile si palariile erau cheia de a se distinge in contextul social si cultural, palariile Balenciaga erau printre cele mai dorite.
Balenciaga, care le-a proiectat personal impreuna cu managerul de coafuri Wladzio d’Attainville (si dupa moartea sa in 1948, cu Janine Seignon, Helene Morny si doamna Ginette), a dezlantuit creativitate si extravaganta in aceste piese, care emana eleganta, minimalism, exuberanta, traditie si avangarda, dupa cum se vede in noua expozitie inaugurata de Muzeul Cristobal Balenciaga din Getaria (Guipuzkoa).
Eleganta palariei
Balenciaga. Eleganta palariii, prima expozitie internationala dedicata in exclusivitate palariilor si cofrajelor de catre Cristobal Balenciaga, care poate fi vazuta pana pe 8 mai, urmareste sa aduca un omagiu si comertului artizanal al cutiilor de palarii, astazi aproape disparut.
Expozitia este rezultatul cercetarilor comune ale Muzeului Balenciaga din Getaria si Museu del Disseny din Barcelona, orasul in care a avut premiera in iunie anul trecut si unde a fost vizitata de 30.000 de persoane.
Esantionul include 87 de palarii si caciuli, dintre care 78 sunt prezentate individual, iar noua insotite de o tinuta sau rochie completa.
Organizat de directorul colectiilor de la Muzeul Balenciaga, Igor Uria, si de curatorul de tesaturi si imbracaminte al Museu del Disseny, Silvia Ventosa, expune 87 de palarii si caciuli, dintre care 78 sunt prezentate individual si noua insotite de o tinuta completa. sau rochie venita aproape in egala masura din muzeele catalane si guipuzcoana.
Toate sunt creatii ale departamentelor de modarite ale caselor haute couture din Paris si Madrid, de la sfarsitul anilor 1930 pana cand s-au inchis in 1968.
Lucrarea invizibila a modararilor
Pe tot parcursul expozitiei, defileaza cele cinci modele de baza de palarii: pastile, sapca, pamela, bereta si turban si pot fi vazute piese exclusiviste precum o palarie monumentala de paie de 187 de dolari din anul 1966 care dezvaluie „distractia, experimentarea si indraznet” cu care Balenciaga si-a abordat desenele, potrivit curatorului.
Exista, de asemenea , decoratiuni florale, foarfece si matrite din lemn folosite la realizarea lui, ca parte a vocatiei sale de a revendica munca „invizibila” a femeilor dedicate acestui mestesug pana in anii 1960, cand palaria a intrat in uz.
In acest sens, se dezvaluie aspecte destul de necunoscute ale confectionarii palariilor, atat in ceea ce priveste munca in ateliere, cat si diseminarea acestora, ambele sarcini indeplinite fundamental de femei.
Pene de fazan si blana de hermina
Balenciaga, ca mare cunoscator al traditiei spaniole, a transferat referinte la imbracamintea religioasa, populara, de lupta sau majo si madrono in desenele sale.
Expozitia dezvaluie aspecte necunoscute ale confectionarii palariilor, atat in ceea ce priveste munca in ateliere, cat si diseminarea acesteia.
In colectia sa privata, Cristobal Balenciaga a pastrat numeroase palarii istorice, palarii de paie din culturile taranesti mediteraneene, berete si sepci de pescar tipice culturii populare basce etc. Designerul a recreat aceste tipuri de palarii si le-a dat un aspect contemporan, explica Silvia Ventosa.
Pentru a face acest lucru, a folosit diverse materiale precum jet, paie, pasla, tul, matase, blana de nurca sau de hermina. Chiar si ca maimuta, asa cum se vede intr-o sapca mica facuta in 1958.
Printre decoratiunile care termina palariile se remarca florile si pene, care au fost asigurate de specialisti foarte specifici: plumasierul si fleuristes.
Marabu, fazan, cocos si chiar puf de lebada incununeaza aceste accesorii, multe dintre ele cu o conceptie aproape arhitecturala.
Montarea expozitiei, care este impartita in sase sectiuni care evidentiaza folosirea, tipologiile, procesul de creatie si semnificatia palariilor si a coifurilor realizate in departamentele de modarite Balenciaga pe parcursul a mai bine de trei decenii (1937-1968), incearca sa evoce salile in care manechinele au defilat si scoate in evidenta palariile, care sunt asezate pe manechine in spatele unui fundal de franghii.
Catalogul expozitiei include o colaborare speciala cu renumitul designer de palarii Philip Treacy care, la fel ca Balenciaga, sustine ca o palarie buna „este cel mai plin de farmec accesoriu”. „Ii face pe cei care o observa sa vibreze si trezeste dorinta ireprimabila de a o poseda si, desi imaginile pe care le percepem pot parea din alta lume, consumatorul care iubeste somptuosul stabileste o legatura puternica cu palaria. Mesajul este simplu si puternic: o palarie grozava exista dincolo de timpul sau”.