Dupa ce a fost anuntata introducerea celor 23 de trasee de noapte de catre RATB, efectul acestei decizii este chiar invers decat cel asteptat: transportul public este blocat, in loc sa fie usurat.

Soferii regiei de transport au aflat de aceasta decizie din presa, dupa cum au declarat astazi. Ei sustin ca au fost pusi in fata faptului implinit, fara a fi consultati in prealabil in legatura cu aceasta decizie majora. Principala lor plangere este ca nu li se asigura transportul de acasa la serviciu ca si pana acum, iar daca apeleaza la traseele de noapte, timpul pierdut pe drum se va dubla.

Sute de soferi de autobuz si vatmani au iesit in ultimele ore de pe traseu si au revenit la autobaze, unde protesteaza acesta decizie a directiunii RATB. Adrian Crit, directorul general al companiei, contactat de Antena 3, a declarat ca angajatii au fost anuntati in aceasta saptamana in legatura cu traseele de noapte, in ziua de miercuri, 13 iulie. “Au avut doua zile, care-i problema?”, spune el. “Acel angajat trebuie sa faca ce i se cere si sa respecte programul de lucru”.

Sindicalistii prezenti la proteste spun ca ei sustin decizia, dar cu conditia sa li se asigure transportul direct spre autobaze, la inceputul si sfarsitul programului. Directiunea considera ca introducerea transportului special ar implica niste costuri prea ridicate si nejustificate, avand in vedere ca exista aceste linii de noapte.

La protestul spontan mai sunt asteptati angajati care sa conteste decizia, pana acum fiind oprite linii de tramvai si autobuz, printre care liniile 41 si 32.

Data introducerii liniilor nocturne, noapte de 15-16 iulie, pare incerta deocamdata, in conditiile in care reactiile conducatorilor auto ai directiei de transport au fost atat de vehemente.

UPDATE

Situatia pare sa se agraveze, pe masura ce orele trec. Regia a decis sa scoata traseele speciale care duceau oamenii acasa, fiind considerate paguboase: luna trecuta, unul dintre autobuze a parcurs peste 100 km pentru a duce o persoana acasa, drum care a costat aproximativ 800 de lei. Liderii de sindicat discuta cu cei din conducerea RATB. Directorul este hotarat sa mentina decizia privind scoaterea curselor speciale pentru angajati, care costau compania foarte multi bani.

In acest moment, pe cateva linii nu se mai circula deloc, insa nu este foarte clar pe care dintre ele, nefiind o centralizare a situatiei.

Unii dintre soferi spun ca nu ar mai avea cu ce sa ajunga acasa, deoarece nu toate zonele sunt acoperite de cele 23 de trasee. In momentul de fata se poarta negocieri intre directiunea RATB si sindicalisti, in timp ce aproximativ 200 de soferi protesteaza. Solutia de mijloc ar fi sa existe cateva autobuze speciale care sa completeze traseele de noapte.

Declaratiile primarului general Sorin Oprescu de acum cateva minute:

“Nu i-as spune chiar greva, i-as spune protest spontan”. El a mai explicat ca pentru 6 persoane se face un drum de 80 de kilometri, care este platit cu bani publici: “Nu sunt nici banii lui Crit, nici banii lui Oprescu”. El a mai adus in discutie si salariile soferilor: “salariul net e 27 de milioane (2.700 RON – n.r.) pe luna. Fara sa o spun in sens peiorativ, este vorba de obligatii. Dorim sa usuram viata asta, care este asa cum este”.

Mesajul lui Oprescu pentru angajatii si sindicalistii RATB este: “Sa incercam sa ne descurcam in perioada asta. Nu putem duce niste avantaje care duc la pierderi materiale. Nu sunt discutii legate de bani, de subzistenta”.