Femeile au din ce in ce mai mult succes in cariera si sunt de doua ori mai numeroase ca forta de munca decat erau acum cativa ani.

Afacerile patronate de femei formeaza un procent semnificativ, 30%, din totalul pietei de afaceri din SUA iar, in restul lumii, acesta creste anual.

Cu toate acestea, femeile inca se mai confrunta cu discriminarea pe baza de gen, care duce la inegalitati salariale in favoarea barbatilor. Exista, insa, o serie de arme secrete care pot fi utilizate pentru a desfiinta prejudecatile. Modista.ro iti prezinta 8 strategii pentru o cariera de succes, potrivit quintcareers.com.

1. Educa-te

Studiile arata ca femeile sunt mult mai pregatite sa faca fata unei societati bazate pe educatie. Din 1975, cand majoritatea diplomelor de absolvire a facultatii, masteratului sau doctoratului era detinuta de barbati, lucrurile s-au schimbat semnificativ. Astazi, femeile au ajuns sa constituie majoritatea detinatorilor de diplome.

Tinteste cat mai sus in ceea ce priveste studiile tale si cauta programe masterale sau doctorale care iti permit sa duci la un nou nivel cunostintele pe care le ai deja. Incearca sa participi si la programe informale: asista la conferinte, intra in organizatii profesionale si fii la curent cu publicatiile specializate. Profita de trainingurile care apar la locul de munca si participa.

2. Navigheaza

Se pare ca 52% din utilizatorii de internet sunt femei. Aceste statistici scot la iveala intentia femeilor de a-si face cunoscute scopurile, nevoile si asteptarile precum si refuzul lor de a ramane in umbra. Cantitatea de informatie disponibila astazi este de 10.000 mai mare decat aceea accesabila in 2003. Aceasta realitate creste si nivelul expunerii. Nu ezita sa-ti faci cont pe principalele platforme sociale de pe internet: Facebook, Twitter, Linked.in, dar fii precauta in ceea ce priveste continutul contului. Evita sa dai detalii personale, incarca doar fotografii decente si limiteaza-te la informatii esentiale. Este cunoscut cazul unor angajati care au fost concediati dupa ce au incarcat fotografii indiscrete de la petrecerea cu betie din seara precedenta, sau au postat mesaje jignitoare la adresa sefului.

3. Profita de atributele tale

Cercetarile au scos la iveala faptul ca femeile si barbatii au un stil diferit de comunicare. Desi nu se poate spune ca stilul “sexului slab” este mai bun decat al barbatilor, acesta este mai potrivit nevoilor managementului contemporan. Companiile cauta profesionisti care au “atribute feminine”: abilitatea de a construi relatii cu clientii, de a stabili parteneriate si de a contribui la comunicarea dintre companii. Invata sa vezi caracteristicile asociate genului tau nu ca pe niste preconceptii invalidante ci ca abilitati care te ajuta sa reusesti.

4. Fa-ti un plan

Planning-ul carierei este important atat pentru barbati cat si pentru femei, dar in cazul nostru este cu adevarat crucial, pentru ca viata noastra are mai multe suisuri si coborasuri decat cea a barbatilor. In primul rand, venirea pe lume a unui copil iti schimba drastic prioritatile, intr-o societate in care ne-am obisnuit ca femeia sa fie principala ingrijitoare a celor mici, iar barbatul sa fie intretinatorul lor. Daca trasezi liniile generale ale hartii carierei tale, eviti sa ratacesti drumul. Hotaraste-te unde ai vrea sa fii in 10, 15 ani. Pastreaza flexibilitatea ca sa nu fi luata prin surprindere de schimbari neprevazute. Cu toate ca viata este foarte complicata, un plan te va ajuta sa ai niste repere.

5. Gaseste-ti un mentor

Un mentor este o persoana capabila sa te ghideze, sa te ajute si sa te ia sub aripa ei sau lui, ca sa iti permita sa te dezvolti din punct de vedere profesional. Mentorul se va implica in evolutia ta oferindu-ti strategii, sfatuindu-te si evaluandu-te. Va purta discutii lungi cu tine in legatura cu directia pe care ti-ai ales-o si te va modela dupa necesitatile pietei de munca. Cauta-ti mentorul printre oamenii pe care ii admiri, poarta o discutie cu aceasta persoana si exprima-ti dorinta de a invata. Nu fi timida, asteptand sa fii observata, fa-ti dorintele cunoscute.

6. Increderea in sine

In urma unor sondaje de opinie, a iesit la iveala faptul ca femeile sunt de doua ori mai neincrezatoare in fortele proprii decat barbatii. Asta are de-a face cu asa zisul “glass ceiling” (tavan de sticla), denumire data de mediul corporatist discriminarii de gen. Renunta la complexe si frustrari si cultiva increderea in sine. Fa-ti un portofoliu de cariera, un fel de C.V mai complex, in care sa iti treci realizarile profesionale in detaliu, dar si asteptarile pe care le ai de la mediul de lucru.

7. Promoveaza-te

Odata ce ti-ai intarit increderea in tine, asigura-te ca toata lumea sa afle cat esti de grozava. Foarte multe femei sunt modeste si discrete cand vine vorba de realizarile lor profesionale. Nu vor sa contrazica vechiul dicton social care spune ca femeile trebuie sa puna nevoile altora deasupra nevoilor lor, si deci, ca anonimatul este singura optiune etica. Trimite periodic mailuri informative sefilor tai. Trece in ele stadiul in care se afla proiectele tale, realizarile din ultima vreme si impresiile pe care le ai legate de ele. Fa in asa fel incat si celelalte companii sa stie ca esti buna in ceea ce faci. Mentine un ton formal si limiteaza-te la texte scurte, precise. Ofera-te voluntara pentru prezentari, conferinte si workshopuri, unde vei cunoaste oameni noi. Nu se stie niciodata ce oportunitati vor mai aparea.

8. Porneste-ti propria afacere

Foarte multe corporatii se plang ca pierd profesioniste de seama. Motivele pentru care femeile aleg sa renunte la joburile lor sunt diverse. Intre acestea, amintim rigiditatea, discriminarea si mediul neprielnic sau necompetitiv. Multe femei care parasesc lumea corporatiilor aleg sa-si intemeieze propria afacere si sa prospere. Ia-ti inima in dinti si, daca ai credinta ca vei reusi, pune bazele propriei tale afaceri.