Daca exista ceva care defineste casa Pucci, acestea sunt imprimeurile geometrice si caleidoscopul de culori stralucitoare cu care se lauda in design-urile sale. Creatorul sau a fost nimeni altul decat marchizul de Basento, Emilio Pucci, un aristocrat italian care a inceput sa creeze costume de schi si a fondat mai departe una dintre cele mai prestigioase case de moda din lume.

Cu o descendenta care dateaza din secolul al XV-lea, nascut la Napoli si crescut in Palazzo Pucci din Florenta, povestea sa are ceva intr-o epopee moderna cu accente renascentiste si reuneste pasiunea lui pentru femei, simtul sau vizionar al stilului si ochiul sau clinic pentru culoare si design. Acum, Taschen reediteaza povestea legendarului designer intr-o editie extinsa, cu peste 30 de pagini noi si sute de fotografii care este, in sine, aproape o piesa de arta.

Printul imprimeurilor

Semnata de Vanessa Friedman, redactor-sef de moda al Financial Times , si experta in moda Alessandra Arezzi Boza, si editata de Armando Chitolina, Art Director pentru editia italiana a Vogue, fiecare carte este legata in materialul imprimat exclusiv al companiei. De asemenea, incorporeaza comentariile fiicei creatorului, Laudomia Pucci, care spune ca a fost un designer care a vrut sa imbrace toate femeile.

Pucci era un minimalist inainte de minimalism, stia sa vada jet set-ul inainte ca acestea sa zboare in avioane private si a fost om de stiinta inainte ca tehnologia textila sa devina o disciplina, explica Laudomia in prefata cartii. „Pentru el imprimeurile erau ritm si miscare, prin ele exprima o fericire molipsitoare”, avertizeaza el in primele pagini ale acestui omagiu sub forma unei carti care risipeste, ca si creatorul, culori stralucitoare, imprimeuri indraznete si bucuria de a traind ca designerul a devenit semnul sau distinctiv.

De la costume de schi la haute couture

Primele sale modele au fost costume de schi pentru echipa Reed College, universitatea la sud-est de Portland, in statul Oregon (SUA), unde el insusi a concurat in timp ce studia (a trecut si prin universitatile din Milano, Georgia, SUA si Florenta).

Un design pe care l-a facut pentru o prietena a fost fotografiat in Zermatt, Elvetia, de fotograful de la Harper’s Bazaar Toni Frissell. Era 1947 si avea sa devina rapid cunoscut pentru piesele sale elegante realizate din tesaturi elastice. Asa s-a hotarat sa schimbe cursul (pe atunci era in Fortele Aeriene Italiene) si sa infiinteze o casa de cusaturi in eleganta statiune Canzone del Mare de pe insula Capri.

Daca a inceput sa-si exploateze cunostintele despre tesaturile elastice pentru a face costume de baie in 1949, ar explora rapid lumea imprimeurilor si a culorilor stralucitoare in esarfe si bluze de matase.

La inceputul anilor 1950, si deja cu un butic la Roma, Pucci a inceput sa primeasca recunoastere internationala. Magazinul sau Capri era plin de clienti sofisticati – si instariti –, mostenitoare si vedete de film, care si-au cumparat pantalonii Capri, esarfele de matase si costumele usoare din doua piese. Pana la sfarsitul acelui deceniu, Jacqueline Kennedy si Marilyn Monroe isi purtau rochiile, iar la mijlocul anilor ’60, brandul era sinonim cu stilul de viata de aur al jet set-ului international.

Cu cea mai cunoscuta blonda de la Hollywood ca icoana -Monroe a cerut chiar sa fie inmormantat intr-o rochie Pucci-, faima lui a explodat. Sophia Loren, Grace Kelly, Elizabeth Taylor sau, mai tarziu, Madonna, printre multe altele, s-au predat si ele designurilor sale.

Marca si logo-ul

A murit in 1992, fiica sa Laudomia, la firma din 1988, a continuat sa proiecteze sub numele sau, facand din evolutie, inca o data, un mod de a intelege moda. Tatal sau fusese un pionier inainte: Pucci a fost unul dintre primele branduri care a avut un logo si, de asemenea, unul dintre primii care s-au diversificat, creand colectii de imbracaminte sport, accesorii sau piese de design interior.

El a fost cel care a introdus tesaturi usoare, cu curgere libera , imprimeuri de arta pop si o noua paleta de culori pentru imbracamintea pentru femei, precum si o estetica mai atletica, dar si a impins constant tehnologiile de tricotare si imprimare.

Toate aceste repere sunt documentate in aceasta carte, care este ilustrata cu sute de fotografii, desene si imagini private din arhiva Fundatiei Emilio Pucci.

De asemenea, este oferita o „editie de arta” cu 120 de exemplare numerotate semnate de Laudomia Pucci. Fiecare este legat intr-o panza originala diferita si este insotit de o batista de matase vintage de la Arhiva Emilio Pucci.