Industria telenovelelor din Turcia este pe cale sa devina la fel de cunoscuta ca industria transplantului de par in afara tarii otomane. Istanbulul, unde sunt filmate majoritatea acestor telenovele, a devenit al doilea cel mai mare producator si exportator audiovizual din lume, in spatele Statelor Unite. Extinderea acestor seriale turcesti online i-a transformat pe protagonisti in vedete globale, asa cum s-a intamplat acum mai bine de trei decenii cu distributia serialelor venezuelene. 

Nici macar turcii insisi nu au vazut venirea succesului global al serialelor lor, pana la punctul in care doar gigantul american i-a umbrit. In realitate, Turcia nu ar fi obtinut niciodata un public mondial cu seriale de comedie. Dar melodramele romantice si de familie, sunt altceva. Sunt universale, dupa cate se pare, atractivitatea actorilor si actritelor sale. La aceasta trebuie adaugate scripturi in stil clasic, setari bine lucrate si bine ingrijite, in special cele istorice.

Din 2007 pana astazi, telenovelele turcesti – Turcia produce mii de serii identice in fiecare an – s-au raspandit in intreaga lume ca un virus de neoprit: in prezent, Turcia este a  doua tara din lume  care exporta cel mai mult material audiovizual; numai in spatele  SUA . In 2018, valoarea acestor exporturi a ajuns la  350 de milioane de dolari.

„Fatmagul” a fost cel mai reusit pana in prezent, dar sunt si altele care vin sa bata recorduri:  „Mama” (Nova),  – „ Anne ” in turca – a avut premiera in aceasta duminica, 24 martie, pe canalul Nova. Telenovela a  doborat recorduri de audienta  in Chile, Mexic, Georgia, Indonezia, Iran si un lung etcetera care pare infinit.

La mijlocul anului 2017, toate mass-media au facut ecou succesului lui Fatmagul, cel mai vizionat titlu de pe canalele Tv, depasind serii precum The Big Bang Theory sau Modern Family . In septembrie a acestui an, Madre , una dintre cele mai recente premiere de origine turca ale Nova, a fost liderul intervalului sau de timp si cel mai urmarit serial turcesc difuzat, dar si cea mai urmarita fictiune din toate TDT , care arata ca, departe de un succes unic, au devenit un fenomen continuu de audienta.

Strainii recunosc actorii turci pe care nici macar nu ii cunosc. In plus, exista un fel de  turism  nou, care consta in a merge sa vedem locurile in care au fost filmate telenovelele.

Si, desigur, guvernul turc incearca sa profite: in ultimii ani, pe masura ce  turismul european catre Istanbul cade,  araba s-a inmultit. Unul dintre motive este cel al telenovelelor turcesti.

Conace, pasiune si masini scumpe

Secretul tuturor acestor lucruri, este tocmai stilul de  viata pe  care il vand: Ei petrec in conace uriase si in masini de ultima generatie, unde se amesteca bogati si saraci. Ele arata cum cei bogati si cei de succes fac fata  problemelor vietii de zi cu zi , la fel cum facem cu totii.

In telenovelele turcesti exista de toate: actori excesiv de expresivi, coloane sonore tunatoare, bani, botox, gelozie, sex, femei spectaculoase imbracate putin, barbati musculosi in costume, droguri, certuri familiale, alcool, iubiri imposibile, ciuda, iahturi, telefoane scumpe avioane private, lupte legendare, betie nedorita, mahmureala imposibila, pistoale, mitraliere, grenada de mana si, mai presus de toate, multa  adrenalina. Exista, da, nu,  orice continut politic.

Si tocmai asta le face atat de populare: sunt concepute astfel incat oamenii, pentru o vreme, sa scape din viata lor.