Nu puteti dormi? Intelegeti cauzele insomniei si cum puteti obtine in sfarsit un somn bun.

Ce este insomnia?

Te chinui sa dormi, oricat de obosit esti? Sau te trezesti in toiul noptii si stai treaz ore intregi, privind cu nerabdare ceasul? Daca da, suferi de insomnie. Insomnia este incapacitatea de a adormi sau de a ramane adormit noaptea, ceea ce duce la un somn nereflectant sau nerefacere. Si este o problema foarte frecventa, una care afecteaza energia, starea de spirit si capacitatea de a functiona in timpul zilei. Insomnia cronica poate contribui chiar la probleme grave de sanatate.

Deoarece diferiti oameni au nevoie de somn diferit, insomnia este definita de calitatea somnului si de modul in care te simti dupa dormit – nu de numarul de ore in care dormiti sau de cat de repede te indepartezi. Chiar daca petreci opt ore pe noapte in pat, daca te simti somnolent si obosit in timpul zilei, este posibil sa te confrunti cu insomnie.

Desi insomnia este cea mai frecventa plangere de somn, nu este o tulburare de somn unica. Este mai exact sa te gandesti la insomnie ca simptom al unei alte probleme. Problema care provoaca insomnia difera de la persoana la persoana. Ar putea fi ceva la fel de simplu ca sa bei prea multa cofeina in timpul zilei sau o problema mai complexa precum o afectiune medicala care sta la baza sau sa te simti supraincarcat de responsabilitati.

Vestea buna este ca majoritatea cazurilor de insomnie pot fi vindecate cu modificarile pe care le puteti face singuri – fara sa va bazati pe specialisti in somn sau sa apelati la somnifere pe baza de reteta sau fara prescriptie. Abordand cauzele de baza si facand modificari simple la obiceiurile dvs. zilnice si la mediul de somn, puteti pune capat frustrarii insomniei si puteti obtine in sfarsit un somn bun.

Cauzele insomniei: sa va dati seama de ce nu puteti dormi

Pentru a va trata si vindeca corect insomnia, trebuie sa deveniti detectiv de somn. Problemele emotionale, cum ar fi stresul, anxietatea si depresia provoaca jumatate din toate cazurile de insomnie. Dar obiceiurile tale de zi, rutina de somn si sanatatea fizica pot juca, de asemenea, un rol. Incercati sa identificati toate cauzele posibile ale insomniei dumneavoastra. Dupa ce va dati seama de cauza principala, puteti adapta tratamentul in consecinta.

Esti sub stres?

  • Esti deprimat? Te simti obosit emotional sau fara speranta?
  • Te lupti cu sentimente cronice de anxietate sau griji?
  • Ati trecut recent printr-o experienta traumatica?
  • Luati medicamente care v-ar putea afecta somnul?
  • Aveti probleme de sanatate care pot interfera cu somnul?
  • Mediul tau de somn este linistit si confortabil?
  • Incercati sa va culcati si sa va ridicati in aceeasi ora in fiecare zi?

Cauze psihologice si medicale comune ale insomniei

Uneori, insomnia dureaza doar cateva zile si dispareste de la sine, mai ales atunci cand insomnia este legata de o cauza temporara evidenta, cum ar fi stresul pentru o prezentare viitoare, o rupere dureroasa sau un decalaj. Alteori, insomnia persista cu incapatanare. Insomnia cronica este de obicei legata de o problema psihica sau fizica de baza.

Anxietatea, stresul si depresia sunt unele dintre cele mai frecvente cauze ale insomniei cronice. Daca aveti dificultati in somn, poate agrava si simptomele de anxietate, stres si depresie . Alte cauze emotionale si psihice obisnuite includ furia , ingrijorarea, durerea, tulburarea bipolara si trauma. Tratarea acestor probleme de baza este esentiala pentru rezolvarea insomniei.

Probleme medicale sau boli. Multe afectiuni si boli medicale pot contribui la insomnie, incluzand astmul, alergiile, boala Parkinson, hipertiroidismul, refluxul acid, bolile renale si cancerul. Durerea cronica este, de asemenea, o cauza comuna a insomniei.

Medicamente. Multe medicamente eliberate pe baza de reteta pot interfera cu somnul, inclusiv antidepresive, stimulente pentru ADHD, corticosteroizi, hormon tiroidian, medicamente pentru hipertensiune arteriala si unele contraceptive. Printre vinovatii obisnuiti de vandere se numara medicamente pentru raceala si gripa care contin alcool, calmante care contin cofeina (Midol, Excedrin), diuretice si pastile de slabire.

Tulburari de somn. Insomnia este ea insasi o tulburare de somn, dar poate fi, de asemenea, un simptom al altor tulburari ale somnului , inclusiv apneea de somn, sindromul picioarelor nelinistite si tulburari de ritm circadian legate de jet lag sau de munca de schimb tarziu de noapte.

Identificarea obiceiurilor care provoaca insomnie si perturba somnul

Desi tratarea problemelor fizice si psihice de baza este un prim pas bun, este posibil sa nu fie suficient pentru a va vindeca insomnia. De asemenea, trebuie sa te uiti la obiceiurile tale zilnice. Unele dintre lucrurile pe care le faceti pentru a face fata insomniei pot inrautati de fapt problema.

De exemplu, poate folositi somnifere sau alcool pentru a adormi, ceea ce perturba somnul si mai mult pe termen lung. Sau poate beti cantitati excesive de cafea in timpul zilei, ceea ce face mai greu sa adormi mai tarziu. Alte obiceiuri de zi care va pot afecta negativ capacitatea de a dormi noaptea includ sa aveti un program de somn neregulat, sa faceti un somn, sa mancati alimente zaharoase sau mese grele prea aproape de culcare si sa nu faceti suficient efort sau sa faceti exercitii prea tarzii in timpul zilei.

Nu numai ca obiceiurile sarace din timpul zilei pot contribui la insomnie, dar un somn slab de noapte poate ingreuna aceste obiceiuri, creand un ciclu vicios de somn nereflectat:

Combaterea insomniei cu un mediu de somn si o rutina mai buna

Doua arme puternice in lupta impotriva insomniei sunt un mediu linistit, confortabil de somn si o rutina relaxanta de culcare. Ambele pot face o mare diferenta in imbunatatirea calitatii somnului.

Asigurati-va ca dormitorul dvs. este linistit, intunecat si rece. Zgomotul, lumina, un dormitor prea cald sau rece sau o saltea sau o perna incomoda pot interfera cu somnul. Incercati sa folositi o masina de sunet sau dopuri de urechi pentru a masca zgomotul din afara, o fereastra deschisa sau un ventilator pentru a mentine camera racoroasa, iar perdelele inchise sau o masca pentru ochi pentru a bloca lumina. Experimentati cu diferite niveluri de fermitate a saltelei, toppers din spuma si perne care ofera suportul de care aveti nevoie pentru a dormi confortabil.

Respectati un program regulat de somn. Sprijina-ti ceasul biologic mergand la culcare si ridicandu-te la aceeasi ora in fiecare zi, inclusiv in weekend. Ridicati-va la ora obisnuita dimineata, chiar daca sunteti obosit. Acest lucru te va ajuta sa te intorci intr-un ritm obisnuit de somn.

Opriti toate ecranele cu cel putin o ora inainte de culcare. Ecranele electronice emit o lumina albastra care perturba productia de melatonina a corpului si combate somnolenta. Asadar, in loc sa urmariti televizorul sau sa petreceti timp pe telefon, tableta sau computer, alegeti o alta activitate relaxanta, cum ar fi citirea unei carti sau ascultarea muzicii soft.

Evitati stimularea activitatii si a situatiilor stresante inainte de culcare. Aceasta include verificarea mesajelor pe retelele de socializare , discutii mari sau argumente cu sotul sau familia, sau luarea de la treaba. Amana aceste lucruri pana dimineata.

Evitati golurile. Sofatul in timpul zilei poate face mai dificil sa dormi noaptea. Daca simtiti ca trebuie sa faceti un pui de somn, limitati-l la 30 de minute inainte de 15:00

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here