Ati avut vreodata un angajat sau coleg de cosmar? Acel tip de persoana care cu greu poate fi ignorata in conditiile in care are biroul langa al dumneavoastra? In aceasta situatie, marea provocare este sa fiti corecti si sa va incadrati in limitele profesionalului atunci cand gestionati o astfel de relatie cu o persoana fie agresiva, aroganta sau individualista. Totusi, cum sa va comportati cu un coleg dificil? Trebuie sa stiti ca atitudinea acestui angajat nu are nici o legatura cu dumneavoastra, deci va trebui sa descoperiti o cale de a interactiona cu el, astfel incat sa nu va afecteze munca.

Pentru a nu se ajunge intr-o situatie in care intr-un departament sa existe un angajat problema, riscul poate fi eliminat inca din faza de recrutare, cand trebuie urmarite caracteristicile candidatilor care se pot transforma oricand in defecte.

Valentina Neacsu, managing partner in cadrul ITEX, sustine ca este recomandabil ca in procesele de recrutare si selectie sa fie alesi candidati capabili sa lucreze in echipa si sa se adapteze nevoilor acesteia. „O echipa compusa preponderent din angajati dificili este una nefunctionala, in care este greu de crezut ca mai poti schimba ceva fara sa schimbi temeinic componenta acesteia. Prin urmare, cred ca este mai bine sa previi, decat sa gestionezi”, sustine Neacsu.

Totusi, in conditiile in care un angajat care are probleme de integrare in echipa, responsabilitatea cade in primul rand pe umerii managementului. Astfel, managerul trebuie sa dea dovada de calm si de mult tact in a putea gestiona potentialele probleme aparute.

„Conteaza mult si dificultatea pe care o induce respectivul angajat. De exemplu, in cazul in care nu poate lucra in echipa, este recomandabil sa i se gaseasca un rol profesional care sa presupuna un numar mai mic de interactiuni cu cei din jur. In cazul angajatilor cu probleme de comportament, pot avea loc intalniri fata in fata, cu rolul de a analiza situatia si defini noi asteptari”, precizeaza Valentina Neacsu, care considera ca exista o multitudine de cazuri si tot atatea potentiale scenarii de rezolvare a lor.

„Cel mai important este sa nu aplicam tactica strutului, «capul in nisip», adica negarea problemelor in cauza, intrucat nu facem decat sa agravam situatia”, completeaza Neacsu.

Concedierea nu este o solutie

Mai mult, cum personalitatile dificile pot fi o reala provocare pentru manageri, solutia ideala nu este concedierea lor, atat timp cat reluarea procesului de recrutare implica costuri importante. Prin urmare, cea mai buna alternativa este sa invatati cum sa va comportati cu persoanele respective.

Dar faceti acest lucru, incercand sa priviti aceasta experienta ca pe una folositoare. Astfel, puteti sa va dezvoltati abilitatile de comunicare si capacitatea de a rezolva mai repede problemele care apar.

Valentina Neacsu propune, intr-o analiza pe www.itex.ro, sase exemple de angajati dificili pe care ii puteti intalni in propriul departament, plus sugestii de a interactiona cu ei.

Perfectionistul

De obicei, acest tip de persoana are propriile sale probleme, de care este greu sa scape. Nu este multumita niciodata cu munca sa si este, probabil, cel mai dur critic al sau. Astfel, dureaza o vesnicie sa termine un proiect sau o sarcina, pentru ca acorda o atentie excesiva detaliilor. In aceste cazuri, este cel mai bine sa fixati un termen-limita strict pe care sa il respecte.

Pesimistul

In acest caz, pesimistul vede paharul pe jumatate gol. Nimic nu merge bine in ceea ce-l priveste. Daca s-ar afla pe prima nava spatiala comerciala, reactia sa ar fi „Mda, calatoria spre luna a fost extraordinara, dar mancarea servita nu a fost deloc buna, iar drumul a durat prea mult!”.

Criticul

Cel care este catalogat drept critic transmite mult din grijile sale si celorlalti. In schimb, acesta critica pe altii pentru ca se simt mai bine. In general, el este cel care rade de ceilalti, scotand in evidenta lucruri ca „cine este mai prost imbracat”. Adesea, se ia la cearta fara un motiv anume si nu va fi de acord doar de dragul conflictului.

Dictatorul

Acest angajat poate fi extrem de dificil la locul de munca, mai ales daca nu va este seful direct. Dictatorul isi „va calca in picioare” colegii daca este lasat si le va spune cum sa isi faca meseria sau va avea multe pretentii de la ei. In aceasta situatie, sunt mai multe modalitati de a face fata acestei situatii.

Cel mai bine este sa nu i se permita persoanei respective sa faca pe seful inca de la inceput. Spuneti-i ca, desi apreciati sfaturile pe care vi le da, veti continua sa va faceti treaba asa cum ati facut-o si pana acum si ca ar fi mai bine ca el sa se concentreze mai mult asupra lucrurilor pe care le are de facut.

Angajatul „in pauza de pranz”

Gasim aproape in orice companie o persoana care nu isi face niciodata treaba. Acesta este angajatul care isi ia pauze lungi, sta cu orele la telefon sau socializeaza prea des cu ceilalti colegi. Una dintre solutiile acestei probleme este de a-i atribui un sef direct, desi multi angajati se plang de existenta „micro-managerilor”.

Angajatul cu toane sau indispus

O astfel de personalitate poate fi o pacoste. Dar este mai putin periculoasa decat celelalte tipuri. Atunci cand un coleg are toane, incercati sa il intrebati daca totul este in regula. Asta nu inseamna ca trebuie sa deveniti psihiatru, ci doar ca exista o modalitate de a interactiona.

Ati avut vreodata un angajat sau coleg de cosmar? Acel tip de persoana care cu greu poate fi ignorata in conditiile in care are biroul langa al dumneavoastra? In aceasta situatie, marea provocare este sa fiti corecti si sa va incadrati in limitele profesionalului atunci cand gestionati o astfel de relatie cu o persoana fie agresiva, aroganta sau individualista. Totusi, cum sa va comportati cu un coleg dificil? Trebuie sa stiti ca atitudinea acestui angajat nu are nici o legatura cu dumneavoastra, deci va trebui sa descoperiti o cale de a interactiona cu el, astfel incat sa nu va afecteze munca.